tisdag 23 december 2008

God Jul och tre goda ting, förutom guld, rökelse och myrra

1. Türk's skoförsäljning har enligt Svd ökat lavinartat... det var nämligen hans modell 271 som av Muntazer al-Zaidi kastades på president Bush (eller missade, olyckligtvis) för mindre än två veckor sedan (om jag minns rätt). Snyggt Muntazer! Vanligtvis säljer Türk 15.000 par skor på ett år men har nu sedan "incidenten" fått en order på - håll i er - 370.000 par skor. Och de flesta är, kan man förmoda, nr 271. Mäktigt, Türk.

2. Imorgon åker jag till Lenola. Världens finaste italienska bergsby. Där ska jag fira jul med min vän Igor och hans familj. Mamman är - åhgud jag kan nästa inte prata om det utan att förlora förståndet - helt sjukt fantastisk på att laga mat. Efter den troligtvis orgasmartade middagen på julafton brukar de yngre gå ut och supa sig redlösa. Inte dumt. Vi kommer, med ljudet av 15-åringar som spränger sig i luften, kila ner till en husvagn som kallas kungadömet, "il regno", och hänga järnet. Därefter bär det av upp till byns bar och röj.

3. Jag ska även fira nyår här i Italien. Har inte bestämt var än, men jag vill till Napoli. Det sägs vara helt vrickat där. Ni kanske känner till det här med att italienare slänger ut gamla saker på nyår, direkt på gatan eller direkt på folk. Inte överallt, dock i Napoli! Sen, 10 januari åker jag hem. Det kan också bli bra kan man hoppas... boohooo. Vill/vill inte.

Inga kommentarer: