lördag 13 december 2008

Mys...

Det är lucia idag, har jag förstått. Endast genom att jag på Svd.se blev medveten om att det är den 13:e idag.
Visst vill man väl ändå fatta att det är lucia (om man inte redan gjort det) genom att få en eller helst flera lussebullar med lite decent mellanmjölk till, helst av MAMMA!! Ingen mamma syntes än... inte ens mina medboende - de är hos sina mammor i hembyarna. Hembyarna!! Det är bara jag och disken. Och hemlängtan till HemStockholm, och också till min egen Hemby där Hembullarna finns.

Stockholm. Var fan är du idag när jag behöver dig...
Jag vill vandra Swedenborgsgatan, se de gröna balkongerna på tegelhusen jag tycker så mycket om, fast de inte är särskilt märkvärdiga. Bara Stockholmska. Ta en takeaway på Tvålpalatset och titta på Mariatorget. Ha småtråkigt mysigt i skitväder. Känna sig lugn. Ringa en kompis och ta en slentrian-öl på Wollmars. Irritera sig en aning på bartendern som alltid är irriterad. Prata om vad som helst som faller en in. Undra vad man ska göra härnäst. Känna sig lugn. Känna igen sig! Ha småtråkigt i skitväder i skitfina Stockholm.

Nåja, det är givande (jag kan idag inte säga härligt) att just nu inte vara hemma. Jag ska fira jul och nyår här! Få uppleva italiensk jul. Gott käk, det kan jag lova. Det kommer vara Grappa man huttar i sig efter det som skulle varit julskinkan, men som antagligen är godare. Det kommer inte vara fläderblomssprit att sanera munnen med, som jag fick förra julen. Det är faktiskt inte heller dumt när jag tänker efter, fläderblomssprit. Och julskinka. Verkligen inte dumt...

Hemlängtan får man bara när man inte är hemma.
Ja detta vet ni. Hemlängtan är renande och förlåtande tror jag! Förutom de upplevelser man säkerligen på olika sätt har med sig i livet, av att bo utomlands, skapar man antagligen också ett mer respektfullt och ömt förhållande till sin hemmiljö. När jag åkte från Sthlm var jag sur, trött på skiten. Trött på Wollmars. En stureplanstjejs "hall-ååå, asså-asså va faan è niii??", kunde förstöra min dag. De här svärdsuddsin:a alltså! Dio mio! Jag kommer säkerligen ha problem med dem när jag kommer hem igen, men av respekt för vår underbara stad tänker jag inte låta det knäcka mig!

Stockholm är en underbar stad! Har man sina vänner och inte tillåter sig att irriteras av de tomtar och troll med hemska uttal, som ju faktiskt finns i alla städer (UTOM I GÖTEBORG), är Stockholmslivet ett mycket bra liv. Ta till exempel kebabtallriken på Jerusalem eller indiern på Samrat of India. Grymt. Eller det att se solnedgången i Riddarfjärden. Eller om vintern, det där av båtar brutna istäcket... Tänka att, det här är schysst! Det här är vackert! Här bor jag. I Sverige. Sverige är ett bra land.

Trots att allmännyttan går åt helvete!!
Det suger. Men hallå! I Italien sitter en gubbe som heter Berlusconi och bryr sig mer om sitt eget utseende än landets bästa. Han samarbetar med maffian (som räknas som italiens största "företag"), fascister (Movimento Sociale Italiano) och äger eller kontrollerar alla TV-kanaler; det påstås att han mutar politiker i oppositionen att helt enkelt sluta driva sin politik. Italien är de facto en kvasidiktatur. Hans parti Forza Italia (heja italien) syftar på fotboll: fotboll kastas ut i TV-kanalerna ideligen och uppmanar killar att bli fotbollsproffs och tejer att skaka stjärt i fotbollsshower. Men så mycket bättre! Eftersom studiesystemet bara tillåter de med mer välbärgade familjer att studera (studierna kostar och inga bidrag finns). De fattigare kan ägna sig åt endast fotboll eller skaka stjärt.

Ni har säkert sett att det har varit stora demonstrationer i Rom. Studenterna vet vad de gör och protesterar mot just att studiesystemet ser ut som det gör och att Berlusconi dessutom vill förvärra det.

Att, som det tycks, få folk att inte hinna tänka "hur står det till med mitt land" innan de får ögonen på ett läckert rumpskak eller nya fotbollssändningar, är som hämtat ur Orwells 1984... Alla är givetvis inte tappade bakom en vagn, men tillräckligt många för att Berlusconi kunde bli omvald. Han som har ändrat i lagar för att utvidga sin egen makt! OMVALD!

Nu har jag gått från lussebullar till italiensk inrikespolitik. So what!
Jag tycker om dig, fina fina Italien. Fantastisk kultur, underbar mat och trevliga människor hyser du! Ni förtjänar bättre, ni trevliga människor!

Jag tycker om köttbullar i brunsås också. Finingar! Pusspuss!

Nu ska jag äta lussebulle!... nej juuuuste. Nu ska jag diska menar jag.

1 kommentar:

Leonard sa...

Mysmysmys! Stockholmsskildringar är härliga när man saknar stockholm.