torsdag 11 december 2008

Krig

När det åskar i Rom är det inte lite mysmuller och blixtar som lika gärna kunde ha sitt ursprung i en paparazzis kamera. No lampi di finocchio*. Inatt åskade det. När det åskar är det krig.

Blixtarna tycks komma från yttre rymden med mord i sinnet, och åskan kan inte vara något annat än döden själv. Det påminner starkt om en eller annan artilleribeskjutning mot S:t Petersburg 1942. Fönsterrutorna rycker till i chock - decibelen är total - och porslinet skälver i skräck. Och jag kramar kudden. "Jag är inte ute, jag är inte ute" tänker jag. Och jag är lycklig.

Kanske utnyttjade De allierade åskoväder under sin landstigning i Italien.
Officer: "NU ÄR DET KRIIIIG!!!"
Mussolini: "Skärp dig det åskar."

*Inga bögblixtar. Finocchio betyder fänkål men används också om bögar.

Inga kommentarer: